Tecnologia i comerç: les dades

Els grans fabricants i els distribuïdors sempre han estat molt atents a la tecnologia, incorporant constantment innovacions en tots els seus processos, des del disseny de productes, fins a la venda final, passant per la fabricació i la distribució. Una part molt important, i cada cop més, de la tecnologia passa per la digitalització, es a dir, per la conversió de fets a valors numèrics. I el primer pas a contemplar és la captura d'aquests fets associats al negoci.

Caixa registradora

Un comerç de barri és un negoci que té les mateixes necessitats que una gran multinacional, a una escala més petita. Ha de saber què ven, a qui, quins productes té, quan li costen. Son qüestions obvies, però molts cops no tenen resposta.

  • Qui són els meus clients?
  • A quin mercat estic venent?
  • Quins són els clients principals? 
  • Quins clients he perdut? Per què? Els puc recuperar?
  • Quina distribució tinc en els meus productes? Quins són els que més es venen? Quins no es venen? Quina és la rotació del meu stock?
  • He de deixar alguna línia de negoci? Hi ha alguna que despunta i té bones perspectives?
  • Quins productes em deixen més marge?
  • Quina és la situació de la meva tresoreria? I el meu deute?
  • Quines despeses me les puc estalviar?
  • Estic barrejant el negoci amb el meu dia a dia personal?
  • Etc.

Per a tot això calen dades, i el primer és captar-les. En la botiga física és imprescindible disposar de terminals punt de venda (TPV) que automatitzen l’entrada d’aquesta informació: al moment de fer la venda, puc informar a qui la faig i de què. I per tant puc identificar a quin sector pertany, si és important o no pel meu negoci, què compra habitualment, de quina categoria de productes, si hi ha productes vinculats que també li poden interessar, puc actualitzar les dades de les existències, etc.

Amb un programa adequat, facilita el control de les existències, la facturació, les comandes, etc. Es pot fer amb un full de càlcul, però mai tindrà les prestacions desitjades i sempre necessitarà de modificacions, perdent temps en coses que no son el nucli del negoci.

Hi ha programes comercials de molts preus i funcionalitats, i també gratuïts, en les que sols cal invertir en la configuració i en l’entrada de dades inicials, cosa que s’ha de fer en qualsevol cas.

A les botigues virtuals tot això ja està disponible en la pròpia definició de la botiga, ja que en elles ja estan categoritzats tots els productes i identificats els usuaris. Aquí el repte és integrar-la amb la gestió d'existències i amb la de clients. 

TPV
shopping-cart