Q-commerce: fet a mida pel comerç local?

Submitted by guillem on Thu, 01/21/2021 - 09:38

Diferents operadors de comerç electrònic i de logística volen fer molt ràpids els lliuraments dels productes comprats, fins i tot en menys de mitja hora.

S’ha anunciat un acord de Glovo amb la suïssa Stonewg pel que aquesta última invertirà 100 M€ en magatzems (“darkstores”) de la primera. Això és una iniciativa de q-commerce.

Què vol dir tot això? Diferents operadors de comerç electrònic i de logística volen fer els lliuraments dels productes comprats siguin molt ràpids, fins i tot en menys de mitja hora.

En el país que té el comerç electrònic més desenvolupat, Xina, els lliuraments ràpids son una practica habitual. Per exemple, la xarxa Cainiao d’Alibaba disposa de magatzems automatitzats i d’estacions de recollida de comandes en locals i campus universitaris (Cainiao Post). JD Logistics gestiona els lliuraments del seu e-commerce (i de tercers) integrant totes les etapes fins al lliurament kilòmetre 0. El transport, en els dos casos i a diferencia d’Amazon, és gratuït. Tot això és possible gracies a la forta inversió en tecnologia i en mitjans de transport, de manera que poden moure, com Cianiao 1300 milions de comandes en 24 hores en el Festival de Compres 11.11 d’Alibaba.

El que pretén el  q-commerce és proporcionar quantitats limitades d’alguns productes seleccionats de manera quasi immediata. Per això, es disposa de magatzems repartits pel territori i en sistemes de transport per distancies curtes i ràpids (de dues rodes).

El comerç local, a través de les seves associacions (que ja existeixen i que els hi proporcionen serveis), té una oportunitat per entrar en aquest tipus de comerç. Ja està en el territori, i no cal invertir en locals. El que si cal (a banda d’entendre el concepte i entrar en el joc) és el sistema de coordinació, de manera que una comanda del comerç A pugui ser lliurada  des del comerç B, ja sigui en la pròpia botiga o en el domicili del client. Fins i tot, el comerç B podria tenir un stock (petit) de productes seleccionats de l’A. També es podria donar una utilitat a locals actualment buits, establint-los com llocs de recollida, ja sigui pels clients finals o per part dels operadors logístics.  Molts cops els desplaçaments es poden fer amb sistemes perfectament sostenibles i barats com anar a peu o utilitzar una bicicleta. I tot això ho pot orquestrar l’associació a la que pertanyen, ja que aquesta té més recursos que un comerç de barri (limitats, però majors), poden articular una actuació conjunta de tots ells i disposen del coneixement comercial i del territori per establir formes d’actuació adients.

Adaptar el concepte de immediatesa en el comerç local, vinculat ara al comerç electrònic, és una nova oportunitat per a ells i per a les seves associacions. Una manera de plantar cara a Amazon i a l’e-commerce tradicional?

Per acabar, en el vídeo, una entrevista amb Sacha Michaud, cofundador de Glovo”, parla de moltes coses, especialment interessant a partir del minut 60. Diu que: “ ... el retail ... o digitalizarse o morir ...tienen una ventaja brutal, están muy cerca del consumidor, son únicos ... tienen uno o dos años para aprovechar su posición privilegiada para llegar al consumidor de una forma ràpida ...

 

q-commerce
Image
Image