Els majors de 45 anys: un actiu per a les empreses i comerços

Acabo de llegir unes declaracions del president del Banc de Sabadell, que encara s'anomena així, en les que diu: "A les empreses ens agrada la gent jove, que està més motivada, treballa més, té més creativitat... La mà d'obra envellida té menys ganes de treballar. Hem de pensar com motivar la gent gran".

Equip sènior i jove

I això en un context en el que, sense despentinar-se, afirma que "Les forces del mercat sempre imposen la seva llei i s'ha d'actuar seguint aquestes forces".

M’ha fet recordar una frase de l’actual presidenta del Banc Central Europeu, la Sra. Christine Lagarde: “Los ancianos viven demasiado y eso es un riesgo para la economia global. Tenemos que hacer algo y ya”.

Si aquests banquers tenen alguna cosa a veure amb els mercats, els majors de 45 anys ho tenen complicat, i més si han perdut (o els hi ha tret) la feina.

No és cert que els sèniors (els que estan en el que ara en diuen la silver economy) estiguin menys motivats o siguin menys creatius. Fa uns dies, un empresari explicava que un empleat jove deixava d’anar a una reunió de feina pel important motiu que hi havia unes onades fantàstiques i que anava a fer surf. Un altre , la setmana passada, deia que un empleat de vint i pocs anys estava malalt un dia de cada setmana. Professors de secundària i formació professional constaten un deteriorament en la implicació i capacitat d'esforç en molts dels seus alumnes.

Òbviament hi ha de tot. Però una persona de més de 45 anys té per la feina motivacions més profundes que una de vint i pico d’anys: segurament té una família al darrera, uns deutes a cobrir (no viu a casa dels pares). A més la seva experiència (professional i en el tracte amb les persones) és més amplia, i pot aportar coneixements que s’adquireixen en la pràctica i en la vida quotidiana. Hi ha molta gent “gran” amb la mentalitat dinàmica i creativa que ara es vol adjudicar sols als joves.

Treure la gent “gran” de les empreses és una bestiesa. El més intel·ligent és disposar de persones amb l’ímpetu de la joventut i el seny dels més grans, formant equips Inter generacionals, que aprofitin els punts forts de tothom. I en el comerç, on el servei i el tracte amb el client és essencial, una persona amb experiència i coneixements, és un valor importantíssim. Sempre que tinc un problema amb alguna cosa de ferreteria, vaig a una botiga on hi ha un crack que ho sap tot.