Retail never dies
El comerç minorista mai mor. És clar que sempre hi haurà botigues, però la qüestió és com seran aquestes botigues i quins serveis ens donaran. La qüestió no és menor: del teixit comercial en depenen moltes coses a les nostres poblacions, en temes de seguretat, de confort, de contacte humà ... quan hi ha comerç, hi va vida al carrer.
Amb la pandèmia, semblava que era la fi del comerç de barri, que tot es derivava cap al comerç per internet, i que les botigues tenien els dies comptats. Però no ha estat així, al obrir-se les restriccions la gent a tornat al carrer i a comprar de manera presencial. Ha passat el mateix que amb el teletreball.
El que sí s’ha descobert és que el online i l’offline es necessiten mútuament, perquè es complementen. Fins i tot els grans de l’ecommerce obren botigues físiques. És el tema de la omnicanalitat del que ja hem parlat.
Quines botigues tenen futur? Algunes idees:
- Les que tonin un servei excel·lent: que solucionin els requeriments dels seus clients, resolvent dubtes, fent recomanacions, buscant activament allò que els hi cal, ...
- Les que tinguin un nínxol de mercat prou diferenciat i conegut.
- Les que aprofitin les sinergies de les associacions: les associacions han de canviar, passar de fer fires i xocolatades (que estan molt bé) a proporcionar serveis útils als associats (formació, logística, plataformes tecnològiques, mitjans de pagament, etc.). Suplir la falta de múscul financer, tecnològic, ... individual pel col·lectiu.
- Els que estiguin en una xarxa de botigues, ja pròpies o en franquícia.
- Les grans marques, mentre que els accionistes les mantinguin. Ja veurem que passa amb empreses com Glovo i Zooplus ... fins quan aguantaran les perdudes.
- En qualsevol cas, les que estiguin atentes al client, coneguin i apliquin la tecnologia, tinguin suports propis (o externs que els complementin) ... i que tinguin il·lusió, coratge per canviar, ... i no els faci por la feina.
Fotografia: feta a Barcelona el 28 d’abril de 2022.