Tendències tecnològiques en el comerç de detall pel 2020

Diferents analistes i consultors han establert les que consideren tendències tecnològiques en el comerç minorista en l’any que acabem de començar. Com sempre, fan referència al “gran retail”, a les marques i franquícies amb una capacitat econòmica significativa.

Supermercat begudes
  • Realitat augmentada: permet millorar l’experiència de l’usuari al integrar la realitat (la seva cara, el seu cos, una habitació, ...) amb elements virtuals (un maquillatge, un vestit, uns mobles, ...).  També es pot utilitzar per  crear entorns espectaculars en el mateix comerç, com per exemple d’experiència a Tillys, una botiga de roba, sabates i complements.
  • Big data i anàlisi predictiu: recollir dades del comportament dels clients en el comerç, per determinar el que busquen, el que consulten, que compren i que no, recorreguts, espais més visitats, ... Fins hi tot es poden creuar amb les característiques dels clients per establir perfils de consumidors i els seus hàbits a l’hora de comprar.
  • Generadors de recomanacions: suggerir als clients productes complementaris als que ja han adquirit, tant en el online com en la mateixa botiga.
  • Automatització per complir la comanda: sistemes automàtics i robots per disminuir el temps entre la decisió de compra i la recepció del comprat. Es diu que al 2025 hi haurà més de 580.000 robots per aquestes tasques.
  • Magatzems automatitzats: permeten un moviment ràpid dels materials i un control detallat de les existències, i així poder prendre eficaçment les decisions (automàtica o manualment).
  • Assistents robotitzats a la botiga i chatbots:  poden realitzar funcions d’atenció a l’usuari, proporcionant informacions, consells, ... i fins i tot fent ofertes concretes a clients concrets. Per exemple, el robot dels magatzems Lowe de Califòrnia. En les consultes telefòniques o a través de web, els chatbots, amb més o menys intel·ligència artificial, són freqüents.
  • Internet de les coses, és a dir, dispositius que recullen dades, connectats a un sistema de magatzematge de dades i amb un tractament convencional o d’intel·ligència artificial, permet generar accions als comerços, tant relatiu a la seva eficiència (stocks, dinàmica de preus, ...) com relacionades amb el màrqueting, els sistemes de promoció i la imatge de marca.

Per la seva banda, l’analista-consultor Pablo Foncillas parla del gran futur que té el comerç minorista quan fa servir la tecnologia (fins i tot les botigues de barri) concretament les aplicacions del big data.

Una botiga sola te complicat accedir als recursos necessaris per captar i tractar aquestes dades.  Els poden ajudar empreses, que segurament desprès les vendran a tercers ... no seria millor que les gestionessin les associacions de comerciants?